Conduint cap al futur de la mobilitat

L’1 d’agost de 2025 atraca al moll de càrrega de Palma un vaixell amb 80 cotxes destinats a reforçar la temporada turística de l’illa. L’últim vehicle a baixar per la rampa es queda encallat tot just trepitjar terra ferma. Ja no caben més automòbils a les carreteres de Mallorca. Les autoritats decideixen com a mesura excepcional que a partir d’ara els trajectes es realitzen en transport públic, en bicicleta o a peu. Es triguen dos dies a recórrer els setanta quilòmetres que separen la capital del seu punt més allunyat. Ressorgeixen els hostals o parades de poble que antigament servisen als pagesos i comerciants per proveir de fruites i verdures als principals mercats palmesans, ara tornen a estar plens de turistes i residents fent escala abans de seguir cap a Pollença, Manacor, Andratx o Esporles.

Els camions, autobusos i cotxes encallats a les autopistes es reciclen en una mena de bars de carretera, food trucks, llibreries o mercats per als pelegrins de fortuna que assisteixen, sorpresos, al nou ordre arquitectònic instaurat a la força per no haver tingut en compte que una illa és un espai limitat.

Ja no hi ha marxa enrere. O si.

25 de Gener de 2019. Un nou model de mobilitat s’imposa al vehicle particular. El carsharing, o cotxe compartit, arriba a Mallorca, solucionant gran part dels problemes que planteja el fet que hi hagi censats 1,2 vehicles per conductor a la ciutat de Palma i que d’aquests, el 90% romanguin aparcats 22 hores al dia.

Amb el cotxe compartit (elèctric i recarregat amb energia 100% renovable) s’optimitza el model de mobilitat urbana i per extensió, de la resta de l’illa, disminuint la quantitat de vehicles estacionats en zones altament poblades. A més, el cotxe ha passat de ser un bé (i una càrrega) a ser un servei disponible per a l’usuari només quan ho necessita, compaginant flexibilitat i economia, ja que els costos derivats de tenir-lo en propietat estan inclosos en el preu final. S’estalvia temps, diners i molèsties. Es redueix l’impacte ambiental causat pels cotxes de combustible fòssil. El centre de la ciutat és més respirable i silenciós.

Muvon promou una nova manera de moure’s per l’illa, amb cotxes elèctrics que es poden reservar per hores i distribuïts al voltant del centre històric.

Imatge: obra de Jeremy Dickinson

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *